În ciuda contextului economic actual, piaţa de lux se menţine pe un trend ascendent, cu o creştere constantă de 2-3% pe an, atât în ceea ce priveşte sectorul imobiliar, cât şi amenajările de interior.
Deşi preţurile continuă să fie ridicate, cererea pentru amenajările interioare se menţine la un nivel înalt. În plus, consumatorii se îndreaptă tot mai mult către proiecte la cheie pentru o bugetare mult mai realistă a proiectelor încă de la început, dar şi către o echipă de specialişti care va colabora pentru o lucrare de calitate şi realizată cât mai eficient.
Cătălina Trupşor, fondator şi CEO al Color Smart, ne-a acordat un interviu în care ne-a vorbit despre cum va evolua piaţa de amenajări de lux în acest an, despre ce impact va avea creşterea preţurilor materialelor de construcţii, dar şi despre cele mai noi tendinţe de design interior.
(Interviu cu Cătălina Trupşor, fondator şi CEO Color Smart Distribution)
Reporter: Estimările Color Smart, de creştere cu 35-40% în 2023, par foarte optimiste în actualul context economic. Cum reuşesc amenajările de lux să rămână în atenţia consumatorilor?
Cătălina Trupşor: O să facem tot posibilul să ne respectăm proiecţiile strategice, indiferent cât de neprietenos este mediul extern. Am dezvoltat scenarii alternative de dezvoltare şi le vom pune în aplicare în funcţie de provocările cu care ne vom confrunta.
Pe piaţă există în continuare cerere pentru finisaje de lux şi ne propunem să oferim mereu clienţilor noştri soluţii care să îndeplinească cele mai sofisticate cerinţe în acest domeniu.
Clienţii Color Smart sunt persoane care nu vor face rabat la calitatea materialelor pe care le aleg, de la tipul de pardoseli, până la vopsele. În plus, cei mai mulţi dintre ei îşi doresc să lucrează cu echipe de aplicatori calificaţi, pentru a fi siguri că obţin rezultatele aşteptate din prima, fără retuşuri, reparaţii sau refaceri.
Am făcut progrese reale în atragerea clienţilor finali noi în showroom, prin campanii de marketing ţintite, iar întreaga noastră strategie de comunicare ne ajută să fim mereu în atenţia consumatorilor.
De aceea suntem încrezători că vom atinge cifra de afaceri previzionată la finalul anului 2023.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru evoluţia pieţei de amenajări de lux în acest an, ţinând cont că piaţa imobiliară traversează o perioadă de stagnare?
Cătălina Trupşor: În 2023 ne aşteptăm să crească cererea pentru amenajări interioare de lux, cu aproximativ 25-30%. S-a remarcat faptul că segmentul rezidenţial are evoluţii diferite în funcţie de categorii: low, middle şi premium. Segmentul rezidenţial premium este într-o creştere constantă, cu 2-3% pe an, iar evenimentele din ultimii ani n-au afectat negativ această nişă.
Cererea pentru produse premium nici în amenajările de interior nu a fost afectată în anii precedenţi şi se pare că va rămâne ridicată şi în 2023.
Reporter: Ce impact credeţi că va avea creşterea preţurilor materialelor de construcţie asupra pieţei de amenajări?
Cătălina Trupşor: Da, din păcate, preţurile nu vor sta pe loc sau nu vor da înapoi în acest an. Ţările care furnizau materii prime accesibile şi-au majorat preţurile, nu mai exportă atât de mult ca în alţi ani, este nevoie de resurse alternative.
Specific, în zona de finisaje sau vopsele, preţurile au crescut cu aproximativ 25-30% faţă de ianuarie 2022. De asemenea, majoritatea producătorilor se confruntă cu lipsa materiilor prime, ceea ce înseamnă întârzieri în termenele de livrare, produse indisponibile şi incertitudine legată de preţul final.
În noul context este din ce în ce mai greu să găseşti produse de design interior, iar preţurile cresc pe măsură ce materia primă devine inaccesibilă.
Noi, la Color Smart, datorită unui forecast bine gândit, ne-am asigurat stocurile la furnizorii externi, prin estimarea precisă volumelor şi a calendarului de importuri. Astfel, am putut negocia preţurile, ceea ce ne-a ajutat să evităm creşteri mai mari de 10%, chiar dacă, aşa cum spuneam, preţurile medii pe piaţă au crescut considerabil.
Reporter: În ce măsură devin mai căutate proiectele la cheie şi ce avantaje aduc acestea?
Cătălina Trupşor: Cererea pentru proiecte la cheie este tot mai mare.
Serviciile de proiecte la cheie sunt cerute în special de beneficiarii care aleg produse lavabile premium sau vopsele decorative pretenţioase, deoarece îşi găsesc cu greu echipe de specialişti care ştiu să aplice aceste tipuri de materiale.
În afară de acest aspect, beneficiarii au parte de un management de proiect eficient, de un responsabil care coordonează toate activităţile, supraveghează derularea etapelor într-o ordine corectă, menţine relaţia cu toţi meseriaşii. De asemenea, clienţii primesc o bugetare realistă încă de la începutul lucrării, fără să aibă parte de surprize pe parcurs. Absolut tot ce ţine de calitatea lucrării este prioritatea responsabilului de proiect.
Reporter: Care sunt cele mai căutate soluţii de amenajare din portofoliul Color Smart?
Cătălina Trupşor: Clienţii noştri aleg vopseaua lavabilă premium mată de foarte bună calitate, iar din gama de vopsele decorative cele mai populare sunt finisajele metalice.
Totuşi, în ultima perioadă trendul la nivel internaţional se îndreaptă către materiale sustenabile, ecologice, se promovează apropierea faţă de natură. Arhitecţii şi designerii cu care noi colaborăm recomandă tot mai mult produsele minerale, cimenturile, argilele şi micro cimentul în proiectele lor. Din acest motiv putem observa o creştere a vânzărilor pe aceste gama de produse şi preconizăm că această tendinţă se va păstra în următorii ani.
Reporter: Ce se poartă anul acesta în materie de design interior?
Cătălina Trupşor: Inovaţia tehnologică, crizele politice globale, schimbările climatice – toate aceste provocări continuă să ne transforme viaţa pe care o ştiam până acum doi-trei ani.
De aceea vor rămâne de actualitate teme precum confortul, funcţionalitatea şi spaţiile personalizate. Tendinţele din designul interior reflectă în continuare această căutare a liniştii interioare, într-o lume incertă şi nesigură. Casa devine tot mai mult locul de siguranţă şi stabilitate, care ne oferă calm, relaxare, unde ne retragem ca să ne recâştigăm energia, să ne refacem forţele, pentru a ne pregăti pentru noua noastră normalitate. Se vor căuta tonuri calde şi luminoase care amplifică atmosfera confortabilă.
În 2023 tendinţele vor fi marcate de tonuri calde alături de nuanţe pastelate moi şi culori îndrăzneţe de albastru, roşu şi portocaliu. Faţă de 2022, verdele va ieşi din topul preferinţelor.
În continuare se va pune accentul pe o cromatică ce induce un sentiment de calm şi bunăstare, de conectare cu mediul înconjurător şi pe spaţii pline de lumină naturală.
Un alt trend care va deveni o prioritate şi în 2023 este designul inspirat din natură. Se vor folosi tot mai mult materiale ecologice, sustenabile, aşa cum sunt mineralele, pietrele, cimenturile, lemnul.
Pe scurt, se caută soluţii unice, personalizate, frumuseţe, durabilitate, materiale sustenabile, apropiere de natură.
Reporter: Ce planuri de creştere ale business-ului are Color Smart pentru 2023?
Cătălina Trupşor: Focusul nostru va fi şi în 2023 să fim cât mai aproape de specialiştii şi clienţii care au nevoie de suport pe tot parcursul proiectelor. Acest lucru înseamnă îmbunătăţirea continuă a serviciilor, a termenelor de livrare sau crearea unor condiţii optime pentru alegerea culorilor şi a texturilor necesare unei amenajări interioare de vis. Ne dorim să oferim aceeaşi experienţă clienţilor noştri din toate zonele ţării, iar asta înseamnă extinderea sistemului de distribuţie, în oraşele unde nu suntem încă prezenţi, precum Buzău, Hunedoara, Târgu-Jiu şi Petroşani, Suceava- Botoşani, Iaşi.
Estimăm ca în anul 2023 să atingem o cifră de afaceri de aproximativ 4,2 milioane euro. În 2022 am avut o creştere de aproximativ 25%, iar pentru 2023 ne aşteptăm la o creştere de 35%. Am planificat venituri mai mari din partea distribuitorilor şi magazinelor partenere, până spre 40% din venituri. De asemenea, ne aşteptăm la o creştere semnificativă a ponderii proiectelor la cheie pe care le va realiza echipa noastră tehnică.
Vom continua creşterea sistemului de distribuţie cu showroomuri partenere, vom dezvolta mai mult distribuţia spre depozitele de materiale de construcţii, ne vom consolida magazinele proprii, noi deschise. Negociem cu furnizori externi noi din segmentul materialelor pentru amenajări premium şi premium plus ca să ne lărgim portofoliul şi să oferim mai multe variante clienţilor ce ne trec pragul.
Reporter: Mulţumesc!