Skip to main content

Lecții pentru 2023: Cătălina Trupșor: „Ne-am așteptat ca în 2022 să menținem trendul de creștere înregistrat în 2020-2021, de peste 35-40% pe an. Vom reuși totuși să atingem o creștere de aproximativ 20-25%.”

Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate sau trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023, într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2023.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Sintagma cheie a fost precauție maximă. 2022 a fost un an ciudat, cu multe variabile ce au creat efecte stranii. Am trecut de la pandemie la războiul din Ucraina, care a amplificat starea de nesiguranță și teamă. Vara, toată lumea pare că și-a luat minim 3 vacanțe și a acționat ca și când mâine n-ar exista deloc. În acest moment, ne confruntăm cu incertitudini economico-politice, cu criza energetică, fără precedent în Europa. Piața a reacționat în consecință, multe proiecte mari au intrat în stand by, altele au fost chiar anulate, doar cei hotărâți, cu resurse suficiente și nervi tari au continuat conform planului.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Ne-au îngrijorat provocările venite din mediu extern și reacția specialiștilor și clienților finali la ele. Am avut întârzieri neplanificate în dezvoltarea rețelei de distribuție. Am adus mai mulți clienți casnici decât în anii anteriori, dintre care mulți au vrut proiecte la cheie, adică cu aplicarea inclusă.

Rezultatele în urma eforturilor de marketing au venit mai greu. Furnizorii externi au mărit prețurile oarecum aleatoriu, iar aprovizionarea unor grupe de produse a fost îngreunată de diverse crize de materii prime provenite din China. Transporturile externe au fost mai scumpe, adesea nu am avut la timp camioane dinspre diverse destinații europene. În primele nouă luni ale anului am întâmpinat probleme cu durata proceselor de recrutare și calitatea candidaților care aplicau la joburi cheie pentru business-ul nostru.

De asemenea, lipsa măsurilor economice care să stimuleze antreprenoriatul din țara noastră ne-au întârziat ritmul de creștere. Ne-am așteptat ca în 2022 să menținem trendul de creștere înregistrat în 2020-2021, de peste 35-40% pe an. Vom reuși totuși să atingem o creștere de aproximativ 20-25%.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Anul acesta, arhitecții și designerii au avut proiecte mai puține și mai mici, ceea ce presupune mai multă atenție, efort și concentrare pentru a duce la bun sfârșit lucrările contractate. Mulți dintre clienții finali au amânat la rândul lor amenajări complexe ce păreau să fie importante și urgente. În cazul proiectelor de mai mică anvergură, numărul lor a crescut.

Îngrijorările legate de război au dus uneori la lipsa temporară a unor produse, la majorarea prețurilor materiilor prime și la o abordare circumspectă din partea partenerilor externi care au fost mai stricți cu termenele de plată.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Punctele slabe ale mediului de afaceri din România sunt legate de viziunea insuficient de coerentă a unor conducători de companii, de nivelul scăzut de digitalizare, de o cultură organizațională oarecum haotică care nu penalizează suficient performanța sub mediocră și aruncarea de perdele de fum (neasumarea responsabilității).

Totuși, crizele au fost momente de oportunitate pentru unele companii care și-au revizuit modelele de business, s-au reinventat sau au identificat noi oportunități. Există industrii care s-au mobilizat și adaptat, din păcate sunt și altele unde impactul mult prea puternic a închis ușile multor firme.

Consider că aceste vremuri dificile ar fi necesitat acțiuni mult mai decisive și clare la nivel guvernamental. Pot spune că pentru IMM-uri a lipsit cu desăvârșire sprijin din partea statului. Chiar dacă au existat în anumite momente subvenții nu au fost comunicate din timp, nu au fost clar înțelese și nu au fost suficiente. Mediul de afaceri din România a reușit să meargă înainte fără susținere, chiar dacă asta a însemnat un număr record de firme închise în 2022.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără pierderi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Guvernul României ar trebui să vină cu măsuri de sprijin concrete pentru IMM-uri. Bâlbâiala cu prețul energiei nu a ajutat deloc. Creșterea dobânzilor va afecta finanțarea celor care sunt cu apa la gât, fie pentru că businessul oricum nu mergea prea grozav, fie pentru că au probleme de cash flow.

Reducerea birocrației ar fi o idee bună, doar că pare imposibil de aplicat în contextul actual în care diverse angajamente luate de stat prin PNRR pun în spatele antreprenorului român tot mai multe raportări inutile precum SAF-T. Simplificarea taxării și o oarecare domolire a creșterii taxelor ar fi utilă și ar permite redresarea unor companii românești aflate în dificultate.

Un alt aspect important ar fi digitalizarea rapidă a instituțiilor publice care ar permite domolirea unor abuzuri pe care organele de control le fac doar ca să aducă bani la buget cu orice preț.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Cele mai mari provocări în 2023 sunt în primul rând posibila lipsă a materiilor prime prin perturbările apărute în funcționarea lanțurilor de distribuție, creșterea accelerată a costurilor de producție, a transporturilor, deprecierea cursului valutar leu-euro și problemele energetice – costul petrolului și al gazului. La care mai adăugăm și provocările legate de lipsa forței de muncă calificate.

Consider că o strategie bine conturată și planuri de acțiune specifice ne vor ajută să ne atingem obiectivele. Vom continua creșterea sistemului de distribuție cu showroom-uri partenere, vom dezvolta mai mult distribuția spre depozitele de materiale de construcții. De asemenea, negociem cu furnizori externi noi din segmentul materialelor pentru amenajări premium și premium plus ca să ne lărgim portofoliul și să oferim mai multe variante clienților ce ne trec pragul.

Lasă un răspuns